”Ro og evnen til at fordybe sig er helt basal for at få sin viden i spil. Viljen til at arbejde er central, og det er ikke betydende, om man finder den i musik, rollespil eller i at samle sommerfugle. Mærker børn denne evne og vilje til fordybelse, får de selvtillid og endnu mere gåpåmod. Hvis de bliver målt og vejet fra dag et, tager de ingen risiko, de holder op med at afprøve nye ideer.”
– Rane Willerslev
Humlebæk lille skole bygger på 3 søjler. Den praktisk-musiske søjle er én af dem.
Det "praktiske" er at gøre og udføre noget. At bruge sine hænder, sin krop og sine sanser som en vigtig del af en erkendelsesproces.
Det "musiske" henviser ikke til faget musik, men til de metoder, som udspringer af de fag, vi kalder de praktisk-musiske fag, nemlig musik, drama, billedkunst og idræt.
Det praktisk-musiske beskæftiger sig altså med en kropslig/sansemæssig tilgang til læring og erkendelse og arbejder med nonverbale fremstillingsformer. Det, at bruge alle sanser i undervisningen, giver en helhedsforståelse, der understøtter og vekselvirker med den abstrakte viden, man henter bl.a. i bøger.
Derfor er tilstedeværelsen af den praktisk-musiske dimension et vigtigt element i Humlebæk lille Skoles målsætning om at danne eleverne til hele mennesker. Den praktisk-musiske dimension indgår i flere facetter af lilleskolens liv, herunder undervisningen, de fysiske rammer og vores fælles aktiviteter.
Eleverne skal opleve og kunne bruge praktisk-musiske aktiviteter og samværsformer som kulturformidlende, kulturbærende og kulturskabende. De skal i praksis erfare den betydning, praktisk-musiske aktiviteter har for skabelsen af menneskeligt fællesskab, forståelse og accept.
Det praktisk-musiske er både noget vi:
De overordnede formål for den praktisk-musiske søjle er, at eleverne:
Slusen (Børnehaveklassen – 3. klasse):
Midten (4. klasse – 6. klasse):
Overbygningen (7. klasse – 9. klasse):
Slusen:
Midten:
Overbygningen: