forældrearbejde

forældrearbejde

”På Humlebæk Lille Skole kan man ikke sige min arbejdsfunktion er det eller det. Straks vil man skulle supplere med elementer som rengøringshjælper, lejrskoledeltager, projektdeltager, penselfører, lyskone eller kagemand."

uddrag fra skolens værdigrundlag

Forældrearbejde

34 kager - 36 pølsehorn - 40 timers rengøring - 130 timers håndværk - 28 timers pædagogisk arbejde.

Man kan godt få sved på panden, når man tænker på, hvad man sådan rundt regnet leverer som forælder på Humlebæk lille Skole i løbet af sit barns skolegang. 

Måske deltager man også på lejrskolerne, i klassens aktivitetsudvalg, i Forældreforum, i bestyrelsen og måske i Venneforeningen. Måske er man endda klasserepræsentant eller sjakbajs på de to årlige arbejdsdage. 

Og hvorfor er der så mange forældreopgaver? Er det et marxistisk levn fra 60’erne? Har det værdi i et moderne samfund med en travl hverdag?

Humlebæk lille skole blev startet i 1967 af en gruppe forældre, der ville noget andet for deres børn, end det folkeskolen kunne tilbyde. Man ønskede en skole med et stærkt fællesskab, som tog udgangspunkt i barnet. Rammen skulle være en lille skole med ét spor, lav klassekvotient og et tæt samarbejde mellem en engageret personalegruppe og en engageret forældrekreds.

I dag er rammen den samme. Den engagerede personalegruppe og den engagerede forældrekreds er stadig skolens grundpiller, og skolen eksisterer kun, fordi de fremmødte forældre på den årlige generalforsamling stadig synes, at skolen er værdifuld. Humlebæk lille skole er forældrenes skole.

Derfor er det vigtigt, at skolen ikke tænkes og italesættes som ”på mit barns skole, der…”, men i stedet ”på vores skole, der…”. 

Tankegangen om vores skole er en del af vores dannelsesideal, der sigter mod, at børnene skal føle sig som en del af et fællesskab, som er skabt af engagerede forældre, der tror på, at der findes et fælles bedste, som udmøntes gennem skolefællesskabets mange aktiviteter og opgaver.

Den bedste måde at vise dette til børnene, er ved at være deltagende i fællesskabet, og vise dem, at vi hjælper hinanden med at passe på skolens fysiske rammer. Selvom det kan være lidt pinligt for børnene, er der god læring forbundet med, at se sine forældre med håndværkerrøv.

 

humlebæk lille skole — at være forælder
humlebæk lille skole — at være forælder
chevron-down