LIDT HISTORIE
De første fire lilleskoler blev oprettet 1949-62. Fra 1967 og fire år frem etableredes 25 skoler, heriblandt Humlebæk lille Skole. I dag findes der over 50 lilleskoler i Danmark.
Lilleskolebevægelsen udsprang som en reaktion på datidens “sorte folkeskole”. Man ønskede en reformpædagogik, som tog udgangspunkt i barnet, vægtede leg, praktisk aktivitet, oplevelse samt et åbent lærer-/elevforhold. Rammen skulle være en lille skole med et spor, lav klassekvotient og engagerede lærere og forældre.
Siden har forskellige vinde blæst. Pædagogisk har skolerne udviklet sig i takt med tiden, fra den første meget individorienterede og frigørende pædagogik over 70’ernes marxistiske inspiration til 80’ernes mere faglige orientering. I 80erne oprettede mange af skolerne overbygning og kunne så føre eleverne op til folkeskolens afgangsprøver.
Gennem 90erne og frem til i dag er vi defineret som små, overskuelige skoler med vægt på et helhedssyn med hensyn til undervisning og menneskelig udvikling. Karakteristisk er stadig det tætte samarbejde mellem forældre og skole.